fbpx
 

Kotisivujen hakukoneoptimointi

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mitä tarkoittaa hakukoneoptimointi ja miten sitä toteutetaan käytännössä?

Lähes jokaisessa aikaisemmassa artikkelissamme olemme maininneet sanan ”hakukoneoptimointi”.
Mitä se on ja mitä sillä saavutetaan?

Lopputuloksena tahdomme, että oma sisältö löytyy hakukoneiden kärkipaikoilta.

Tämän voi tehdä maksamalla mainospaikasta, mutta samaan lopputulokseen voi päästä myös ilmaiseksi hakukoneoptimoimalla sisällön.

Ajatus tämän takana on saada hakukoneet ymmärtämään sinun tuottamasi sisällön tärkeyden juuri siinä aiheessa, jota käyttäjä etsii.

Kuinka sitten voit saada hakukoneet pitämään sivuistasi?

Lähtökohtaisesti hakukoneita miellyttääkseen täytyy miellyttää asiakkaita.

Hakukoneet ovat rakennettu siten, että ne osaavat löytää käyttäjälle parhaat sivut.

Tällöin sisältö on kaikista tärkeintä.

On kuitenkin asioita, jotka helpottavat hakukonetta ymmärtämään sivujesi sisältöä.

Blogikirjoituksia tehdessä hyvä apu kirjoitusten saamisessa hakukoneystävällisiksi on ilmainen lisäosa nimeltään Yoast SEO.

Sisältöä kirjoittaessa voit helposti huomata, jos tiettyjä asioita sisällöstä puuttuu.

Kaikkea tämäkään lisäosa ei osaa, joten syvennytään muutamiin tärkeisiin kohtiin.

Täytyy muistaa vielä, että hakukoneiden algoritmit muuttuvat jatkuvasti, joten 10 vuotta sitten hakukoneoptimoitu sivusto voi olla tänä päivänä luokiteltu jopa vaaralliseksi sisällöksi.


Mobiiliystävälliset kotisivut


Mobiiliystävällisyys ja turvallisuus

Jos sivut eivät toimi mobiililaitteilla, ei hakukoneet arvosta sivua.

Mobiililaitteilla toimiminen tarkoittaa tässä kohtaa responsiivistä, eikä erikseen mobiiliversioksi tehtyä kotisivua.

Responsiiviset sivut helpottavat myös suunnittelutyötä, sillä maailmasta löytyy useita eri kokoisia laitteita, jolloin jokaiselle laitteelle ei tarvitse tehdä omaa sivua.

Samaan tapaan kuin mobiiliystävällisyyttä, turvallisuutta arvostetaan hakukoneiden piireissä.

Yksinkertaisuudessaan tämä voi olla SSL-sertifikaatti, joka suojaa käyttäjän ja palvelimen välillä tapahtuvan liikenteen.

Tämä on erityisen tärkeää, jos sivuilla kysytään maksutietoja, henkilötietoja tai muuta arkaluonteiseksi luokiteltua asiaa.


Avainsanat


Tekstin ja kuvien avainsanat

Avainsanoilla voit kertoa hakukoneille, mikä on se asia, jota sivulla tuot esille.

Mitä enemmän avainsanat esiintyvät tekstissä, sitä sopivampana hakukoneet pitävät sisältöä tietoa etsivälle käyttäjälle, jonka haussa samat sanat esiintyivät.

Varo kuitenkin toistamasta näitä liikaa.

Jos koko teksti on täynnä avainsanoja, hakukoneet ymmärtävät sisällön olevan tehty vain heitä varten.

Tällöin jopa koko sivusto voidaan katsoa roskasisällöksi.

Monesti unohtuu myös, että kuvillakin tulee olla nimet.

Tämä korostuu silloin, jos kuvat ovat esimerkiksi myytäviä tuotteita, eikä vain tekstiä värittämässä olevia taustakuvia.

Esimerkiksi jos olet myymässä itse kehittämiäsi metallisia käpylehmiä, ei kuvan nimeksi suositella ”12345.jpg”.

Kuvan nimi kannattaakin olla ”metallinen-käpylehmä-1.jpg”.

Tämän lisäksi kuvan otsikko tulisi olla ”Metallinen käpylehmä 1” ja vaihtoehtoinen teksti vaikkapa ”Punainen metallinen käpylehmä”.

Myös kuvien koko sivuilla tulee ottaa huomioon sivujen latautumisnopeutta ajatellen.

Jos sivuston aukeaminen kestää minuutin, tämän tietää myös hakukoneet.


Hakukoneoptimointi ja linkittäminen


Linkit

Linkit voidaan luokitella kahdenlaisiin, sisäisiin ja ulkoisiin.

Sisäiset linkit voivat olla esimerkiksi valikkopainikkeita tai keskellä sivuja olevia sisäisiä linkityksiä.

Myös käyttäjäystävällinen blogikirjoitus sisältää sisäisiä linkkejä muihin aiheeseen liittyviin omiin artikkeleihin, sillä nämä koetaan lukijaystävällisiksi.

Samoin kuin avainsanojen kanssa, liika on liikaa.

Ulkoiset linkit voivat olla sisään tai ulospäin suuntautuneita.

Ulospäinsuuntautuvat linkit voivat olla sinun sivuiltasi luotettaviin sivuihin meneviä linkkejä.

Sisäänpäin suuntautuvat linkit voi olla esimerkiksi Facebookissa tai muiden blogikirjoituksissa jaettuja linkkejä, jotka johtavat sivuillesi.

Käytännössä sisäänpäin suuntautuvat linkit kertovat hakukoneille sivujesi olevan suosittuja ja luotettuja myös muissa piireissä.

Jos sivujasi ei mainita missään muualla verkossa, voivat hakukoneet ajatella sen sisällössä olevan jotain vikaa.

Myös mitä arvostetummalla sivuilla linkki on, sitä vaikuttavampana sitä voidaan pitää.

Myös linkin ympärillä olevat asiat vaikuttavat lopputulokseen.

Hakukoneoptimointi ei korvaa sisältöä

Optimointiin vaikuttavia asioita on useita satoja ja ne muuttuvat jatkuvasti.

Helpointa on pitää asiat yksinkertaisina ja keskittyä muutamaan olennaisimpaan.

Tällöin on myös helpompi keskittyä itse sisältöön, jota tehdään ihmisiä eikä koneita varten.

Sisältöä tuotettaessa hakukoneoptimointi on aina kuitenkin syytä pitää mielessä, jottei hyvä sisältö katoa teknisistä syistä huonompien varjoon.


Tässä artikkelisarjassa tutustumme lisää verkkomainontaan

Sarja koostuu toistaiseksi kuudesta artikkelista.

Uusia aiheita lisätään säännöllisesti ja ne julkaistaan myös sosiaalisessa mediassa.

Muissa artikkeleissa tutustumme seuraaviin aiheisiin:

Kotisivut yritykselle, mutta miksi?

Miksi tarvitsisit kotisivut yritykselle? Lyhyesti siksi, jos ette tahdo menettää kullanarvoisia asiakkaitanne kilpailijoille. Tutustu aiheeseen lisää tästä.

Miten tehdä kotisivut?

Tässä artikkelissa siirrymme seuraavaan vaiheeseen, eli miten kotisivut voisi tehdä ja paljonko siihen tarvitsee varata rahaa budjetista.

Kotisivujen teettäminen, kuka tekee ja mitä?

Kotisivujen teettäminen ulkopuolisella voi säästää aikaa ja rahaa. Kun yhteistyötä tehdään, haluttu lopputulos saavutetaan nopeammin. Miten projekti etenee?

Verkkokaupan perustaminen

Onko suunnitelmissasi verkkokaupan perustaminen? Haluatko tehdä itse ja säästää? Verkkokauppakin on mahdollista tehdä itse, mutta kannattaako se?

Kannattaako kotisivujen päivitys?

Kotisivujen päivitys voi tuntua turhalta, jos sivusto näyttää ulkoapäin hyvältä. Miksi sitten yrityksenne tulisi uudistaa nykyisiä kotisivuja?

Ota yhteyttä

Kysy lisää tai pyydä tarjous!

Yhteystiedot

Kotisivusuunnittelu
Arttu Löytöläinen
050-5914335
arttu@kotisivusuunnittelu.fi
https://www.kotisivusuunnittelu.fi
Y-Tunnus 2952162-7