fbpx
 

Kotisivujen teettäminen, kuka tekee ja mitä?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Kotisivujen teettäminen alkaa yhteistyöstä

Kotisivujen teettäminen ulkopuolisella voi säästää aikaa ja rahaa.

Kun yhteistyötä tehdään, haluttu lopputulos saavutetaan nopeammin.

Mitenkä projekti sitten etenee?

Käytännössä yritykseltä itseltään tulee sivuille haluttava materiaali, kuten tekstit ja kuvat.

Tarvittaessa kuvitusta voidaan etsiä erilaisista kuvapankeista, mutta valmista tekstiä ei.

Sisällöntuottamista tehdään usein myös erillisenä palveluna, mutta tätä en lähtökohtaisesti suosittele, sillä vain yrittäjä itse tietää parhaiten oman toimintamallinsa ja asiakaskuntansa.


Kotisivujen teettäminen säästää aikaa ja rahaa


Projektin eteneminen

Kun kotisivut on päätetty tehdä ulkopuolisella palveluntuottajalla, on edessä muutamia vaiheita.

Seuraavaa toimintamallia käytämme itse.

Sivustoja on kuitenkin yhtä paljon kuin yrittäjiäkin, joten jokainen projekti on erilainen, kuten myös askelmerkit sen suorittamiseen.

Alkupalaveri

Tahdoit sitten yrityksellesi kotisivut tai päivittää edellisten ulkonäköä, ensimmäisenä täytyy keskustella siitä, mitä yrityksenne kotisivuilta halutaan ja mikä on niiden tarkoitus.

Tarkoituksena voi olla pieni käyntikorttisivusto, joka kertoo verkossa lyhyen yritysesittelyn.

Se voi olla myös laajempi perussivusto, jonka tarkoitus on tuoda lisää asiakkaita ja tarjota heille tietoa palveluistanne.

Vielä laajempi kokonaisuus on, jos sivuilta halutaan kirjautumistoimintoja esimerkiksi oman henkilökunnan käyttöön tai vaikka jokaiselle asiakkaalle oma sivu, josta omaa asiakkuutta voidaan hallita.

Jos yrityksenne tarkoitus on myydä tuotteita, verkkokauppa on erittäin hyvä vaihtoehto. Tällöinkin kotisivu kannattaa tehdä erillisenä verkkokaupasta.

Alkupalaverissa on hyvä käydä läpi myös yritysilmeen perusasiat, kuten värimaailmat ja fontit, jos sellaiset on yrityksessänne määritetty.

Kotisivujen tekemisen tai päivittämisen yhteydessä on tilanteen mukaan hyvä myös tehdä tai päivittää logo, sekä käyntikortit.

Sopimukset ja tarjous

Alkupalaverin jälkeen tehdään sopimukset ja tarjous.

Nämä käydään yhdessä läpi, jonka jälkeen laitetaan nimet papereihin.

Rakentaminen aloitetaan

Sivuille varataan web-hotelli ja verkkotunnus.

Palvelintilaan asennetaan tarvittavat ohjelmat ja sähköpostit määritetään.

Valitaan ehdotusten joukosta mieleinen runko sivuille, jonka jälkeen te saatte linkin, josta voitte seurata etenemistä reaaliajassa.

Kotisivuille luodaan ulkonäkö ja sisällön paikat päätetään.

Samaan aikaan luonnoksia käydään läpi teidän kanssanne, jotta voitte antaa muutosehdotuksia.

Mitä enemmän yhteistyötä tehdään muutosehdotuksissa, sitä yksilöllisempi lopputuloksesta tulee.

Sisältö saapuu sivuille

Sisällölle varatut kentät täytetään asiakkaan tekemillä teksteillä tai vaihtoehtoisesti tuotetulla sisällöllä.

Asiakkaan kuvat löytävät paikoilleen tai sellaisia etsitään kuvapankeista.

Sisältöä käydään läpi myös hakukoneoptimointia ajatellen ja siihen ehdotetaan tarpeen tullen muutoksia.


Kotisivujen julkaisu


Valmista?

Ensimmäinen vedos on valmis.

Voitte joko hyväksyä sen sellaisenaan tai pyytää muutoksia.

Muutoksia tehdään, kunnes sellaisille ei ole tarvetta.

Tämä vaihe pyörii niin kauan, kunnes olette täysin tyytyväinen lopputulokseen.

Julkaisu, luovutus ja perehdytys.

Kotisivut julkaistaan.

Sovitaan perehdytyksen ajankohta, jossa sivusto luovutetaan yrityksellenne.

Koulutamme teidät sivujen ylläpitoon, muokkaamiseen ja hallitsemiseen siten, että pystytte halutessanne itsenäisesti ylläpitää sivustoa.

Tekninen ylläpito on mahdollista tilata myös palveluna, jotta voitte itse keskittyä ainoastaan sisältöön.


Tässä artikkelisarjassa tutustumme lisää verkkomainontaan

Sarja koostuu toistaiseksi kuudesta artikkelista.

Uusia aiheita lisätään säännöllisesti ja ne julkaistaan myös sosiaalisessa mediassa.

Muissa artikkeleissa tutustumme seuraaviin aiheisiin:

Kotisivut yritykselle, mutta miksi?

Miksi tarvitsisit kotisivut yritykselle? Lyhyesti siksi, jos ette tahdo menettää kullanarvoisia asiakkaitanne kilpailijoille. Tutustu aiheeseen lisää tästä.

Miten tehdä kotisivut?

Tässä artikkelissa siirrymme seuraavaan vaiheeseen, eli miten kotisivut voisi tehdä ja paljonko siihen tarvitsee varata rahaa budjetista.

Verkkokaupan perustaminen

Onko suunnitelmissasi verkkokaupan perustaminen? Haluatko tehdä itse ja säästää? Verkkokauppakin on mahdollista tehdä itse, mutta kannattaako se?

Kotisivujen hakukoneoptimointi

Kuinka saada hakukoneet pitämään sivuistasi? Mitä tarkoittaa hakukoneoptimointi ja miten sitä toteutetaan käytännössä? Tässä artikkelissa lisää aiheesta.

Kannattaako kotisivujen päivitys?

Kotisivujen päivitys voi tuntua turhalta, jos sivusto näyttää ulkoapäin hyvältä. Miksi sitten yrityksenne tulisi uudistaa nykyisiä kotisivuja?

Ota yhteyttä

Kysy lisää tai pyydä tarjous!

Yhteystiedot

Kotisivusuunnittelu
Arttu Löytöläinen
050-5914335
arttu@kotisivusuunnittelu.fi
https://www.kotisivusuunnittelu.fi
Y-Tunnus 2952162-7