fbpx
 

Kotisivut yritykselle, mutta miksi?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Kotisivut ovat yritykselle yksi tärkeimmistä työvälineistä

Miksi tarvitsisit kotisivut yritykselle? Lyhyesti siksi, jos ette tahdo menettää kullanarvoisia asiakkaitanne kilpailijoille.

Tässä artikkelissa asiaa käydään tarkemmin läpi.

Mitä vastaisit?

Tahdotko lisätietoja tuotteesta ennen ostopäätöstä?

Tarvitsetko tiettyä palvelua, mutta et tiedä mistä löytäisit palveluntuottajan?

Haluatko tietää, onko etsimäsi myymälä vielä avoinna?

Sinun täytyy soittaa yritykseen, mistä lähdet etsimään puhelinnumeroa?

Näet yrityksen mainoksen kiinnostavasta palvelusta. Mitä teet seuraavaksi?

Suurimman osan vastaus kaikkiin yllämainittuihin olisi etsiä tietoa verkosta.

Kuten siis voimme huomata, verkkonäkyvyydellä on suuri merkitys.


Esimerkki 1. Parturi-kampaamo

Asiakas on juuri muuttanut toiselle paikkakunnalle ja tahtoisi löytää paikallisen kampaamon.

Hän kirjoittaa hakukoneeseen sanan kampaamo ja perään kyseisen paikkakunnan.

Tuloksista löytyy kaksi kampaamoa.

 

Ensimmäisestä linkistä aukeaa kampaamo A:n kotisivut.

Kotisivuilta löytyvät palvelut, hinnastot, sekä ajanvarauskalenteri, josta asiakas näkee vapaat ajat.

Ajan voi varata suoraan sivuilta, jonka lisäksi yhteystiedot löytyvät helposti.

 

Toisesta linkistä aukeaa kampaamo B:n Facebook-sivu.

Sivuilla kerrotaan yhteystiedot, sekä puhelinnumero.

Lisäksi sivuilta löytyy muutama päivitys, jotka mainostavat hintoja, sekä tarjouksia.

 

Asiakas on nähnyt kampaamot A, B ja C paikkakunnan katukuvassa.

Kampaamo C:stä ei löydy mitään tietoja verkosta.

 

Mistä asiakas varaa ajan?

Kampaamo C menettää jatkuvasti uusia asiakkaita, sillä uudet asiakkaat ohjautuvat A:lle ja B:lle.

Näiden kahden välillä kampaamo A vetää vielä pidemmän tikun.

 

Riittääkö sosiaalisen median tilit?


Miksi Facebook-sivu ei riittäisi?

Facebook-sivut saattavatkin tarjota riittävän näkyvyyden, ellei sinulla ole kilpailijoita.

Lukuisten Facebook-sivujen joukosta oman yrityksen sivuja on vaikea erottaa massasta esimerkiksi hakukoneille.

Sosiaalisen median tilit kannattaa kuitenkin aina tehdä kotisivujen lisäksi, sillä siellä voit tuoda uusia kotisivuilla olevia asioita esille seuraajillesi ja näin yhdessä ne täydentävät toisiaan.

Tästä aiheesta puhumme tarkemmin hakukoneoptimointiin keskittyvässä artikkelissamme.

Kotisivujen tarkoituksena ei ole olla vain olemassa, vaan niillä tulisi olla aina tarkoitus.

Yleensä tarkoitus on tuoda yritykselle asiakkaita ja näin lisätä myyntiä.

Hyvät kotisivut löytyvät hakukoneen kärjestä yleisimmillä asiakkaiden käyttämillä hakusanoilla, sekä sisältää kaiken tarvitseman tiedon helposti.

Yritykselle hyvät kotisivut voivat myös helpottaa yrittäjän arkea.

Kotisivut ovat myös aina auki, joten tietoa on saatavilla myös silloin, kun sinä tai työntekijäsi ovat vapaalla.


Esimerkki 2. Ajanvaraus

A, B ja C ovat hieronta- ja fysioterapiapalveluita tarjoavia yrityksiä.

 

Asiakas tahtoisi varata ajan seuraavalle aamulle.

Yrityksen A työntekijä on parhaillaan hieromassa asiakasta, eikä ehdi vastaamaan puhelimeen. Asiakas soittaa yritykseen B.

 

Yritys B on suljettu tältä päivältä, joten aikaa täytyisi tiedustella silloin, kun sitä jo tarvitsisi.

 

Yritys C:n kotisivuilta löytyy suoraan vapaat ajat, jonka asiakas pystyy varaamaan, vaikka keskellä yötä.

Tieto varauksesta tallentuu järjestelmään, jonka työntekijät näkevät reaaliajassa.

 

Esimerkki 3. Reklamaatio

Yritys A ja B valmistavat tuotteita.

 

Yritys A:n tuotteen mukana tuli ohjeistus, että reklamaatiot tulee tehdä kirjallisesti sähköpostilla.

Asiakas teki reklamaation, mutta unohti ilmoittaa paketissa kerrotun valmistuspäivämäärän, eikä osannut liittää kuvaa oikeassa muodossa.

Yrittäjä ja asiakas joutuvat käyttämään lisää aikaa sähköpostin parissa.

 

Yritys B:n tuotteen mukana ohjeistettiin tekemään reklamaatiot verkossa.

Kotisivuilta löytyi lomake, jonka tietyt kohdat ovat pakollisia.

Lisäksi liitteen lähettäminen onnistui suoraan sivuilta.

Kaikki tarvittavat tiedot saapuivat kerralla.

Asiakas on tyytyväinen helposta ja nopeasta palvelusta.

 

Kotisivut antavat yritykselle ammattimaisen kuvan


Kotisivut antavat yritykselle ammattimaisen kuvan edullisesti

Tiedät olevasi alasi rautainen ammattilainen, mutta asiakkaille välittyy toisenlainen kuva?

Myydessä annat sähköpostiosoitteen ”yrityksesi@gmail.com”, eikä yrityksestä löydy verkosta y-tunnusta enempää tietoa?

Kotisivujen avulla edellä mainitut ongelmat poistuvat.

Myös verkossa markkinointi on huomattavasti muita medioita edullisempaa.

Riittävän palvelintilan ja verkkotunnuksen saa esimerkiksi Domainhotellin kautta edullisella 50€ vuosimaksulla. Lisätietoja kotisivujen kokonaiskustannuksista seuraavassa artikkelissa.

Hakukoneoptimoidut kotisivut kerran tehtynä mainostavat itse itseään ilman yhtään erilliseen markkinointiin varattavaa budjettiosuutta.

Jos hakukonenäkyvyys ei riitä, on verkossa olevat muut mahdollisuudet mainostamiseen lähes rajattomia.

Hinnaltaan nämä ovat suorastaan edullisia painettuun mediaan verrattuna, sekä niiden kohdentaminen onnistuu huomattavasti paremmin.

Kotisivujen tekeminen ei ole kuluiltaan niin suuri investointi, että sen takia kannattaisi menettää asiakkaita.

Hyvin toteutetut kotisivut maksavat aina itsensä takaisin!


Tässä artikkelisarjassa tutustumme lisää verkkomainontaan

Sarja koostuu toistaiseksi kuudesta artikkelista.

Uusia aiheita lisätään säännöllisesti ja ne julkaistaan myös sosiaalisessa mediassa.

Muissa artikkeleissa tutustumme seuraaviin aiheisiin:

Miten tehdä kotisivut?

Tässä artikkelissa siirrymme seuraavaan vaiheeseen, eli miten kotisivut voisi tehdä ja paljonko siihen tarvitsee varata rahaa budjetista.

Kotisivujen teettäminen, kuka tekee ja mitä?

Kotisivujen teettäminen ulkopuolisella voi säästää aikaa ja rahaa. Kun yhteistyötä tehdään, haluttu lopputulos saavutetaan nopeammin. Miten projekti etenee?

Verkkokaupan perustaminen

Onko suunnitelmissasi verkkokaupan perustaminen? Haluatko tehdä itse ja säästää? Verkkokauppakin on mahdollista tehdä itse, mutta kannattaako se?

Kotisivujen hakukoneoptimointi

Kuinka saada hakukoneet pitämään sivuistasi? Mitä tarkoittaa hakukoneoptimointi ja miten sitä toteutetaan käytännössä? Tässä artikkelissa lisää aiheesta.

Kannattaako kotisivujen päivitys?

Kotisivujen päivitys voi tuntua turhalta, jos sivusto näyttää ulkoapäin hyvältä. Miksi sitten yrityksenne tulisi uudistaa nykyisiä kotisivuja?

Ota yhteyttä

Kysy lisää tai pyydä tarjous!

Yhteystiedot

Kotisivusuunnittelu
Arttu Löytöläinen
050-5914335
arttu@kotisivusuunnittelu.fi
https://www.kotisivusuunnittelu.fi
Y-Tunnus 2952162-7