fbpx
 

Verkkokaupan perustaminen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Onko suunnitelmissasi verkkokaupan perustaminen? Haluatko tehdä itse ja säästää?

Kuten kotisivujen, myös verkkokaupan perustaminen on mahdollista tehdä itse verkosta löytyviä kuukausimaksullisia palveluita käyttäen, mutta kannattaako se?

Vaihtoehtoina on käyttää valmista verkkokauppa-alustaa tai rakentaa verkkokauppa itse esimerkiksi WooCommercella.

Itse rakentaessa pätee samat säännöt kuin kotisivujenkin tekemisessä.

Erona on, että verkkokaupassa virheet voivat kaataa esimerkiksi koko ostoskorin toiminnan.

Jos silti koodaustaitoja löytyy, tämä voi olla hyvä vaihtoehto yrityksellesi.

Jos taas tahdot perustaa verkkokaupan ilman koodaamista, voi valmis kuukausimaksullinen verkkokauppa-alusta tai verkkokaupan teettäminen olla parempi vaihtoehto.

Käydään ensimmäisenä läpi näiden vaihtoehtojen kustannukset, sillä tässä tapauksessa se on yksi merkittävimpiä eroja.


Verkkokaupan hinta


Verkkokaupan hinta?

Kuukausimaksullisilla verkkokauppa-alustoilla saadaan yleensä tehtyä ihan hyvää jälkeä, mutta näiden ”vuokra” voi yllättää.

Nopeasti laskettuna Suomen yksi käytetyimmistä verkkokauppa-alustoista maksaa edullisimmillaan noin 800€ vuodessa.

Tähän hintaan sivuille voidaan lisätä muutaman sata tuotetta.

Tämä sisältää myös SSL-sertifikaatin, johon palaamme myöhemmin.

Hintaan tulee laskea mukaan vielä maksutapa. Tästäkin lisää myöhemmin.

Toinen ja parempi vaihtoehto on teetättää verkkokauppa ammattilaisella.

Yllättävää kyllä, verkkokaupan perustaminen tällä menetelmällä voi olla huomattavasti edullisempi vaihtoehto.

Esimerkiksi meillä verkkokauppa maksaa kotisivujen yhteydessä 800€ kertamaksuna.

Ensimmäisenä vuonna itse kuukausimaksullisella verkkokauppa-alustalla tehdyt ja teetetty verkkokauppa maksavat näillä laskutoimituksilla lähes saman verran.

Seuraavana vuonna säästö on huikea.

Lisäksi säästyy aikaa, sillä rakentaminen tehdään puolestasi.

Nyt kun tiedämme minkä vaihtoehdon valitsemme, tutustutaan tarkemmin verkkokaupassa käytettäviin maksutapoihin.

Maksutapa

Verkkokauppa tarvitsee aina maksutavan, jolla asiakkaat voivat maksaa haluamansa tuotteet tai palvelut.

Tämän hinta tulee ottaa aina huomioon verkkokaupan kokonaiskuluja vertaillessa.

Aikaisemmassa vertailussa käytiin läpi kuukausimaksullisella verkkokauppa-alustalla itse tehtyä verkkokauppaa.

Molempiin on saatavilla maksutapoja ilman kuukausimaksua, mutta se on huomioitu aina korotetuilla provisioilla.

Käytetäänkin siis yksinkertaisuuden vuoksi kuukausihinnoiteltua maksutapaa.

Suosittelemme suomalaista Paytrail-maksupalvelua, joiden kumppani itsekin olemme.

Heillä kiinteään 59€ kuukausihintaan on saatavilla kaikki yleisimmät maksutavat, kuten kotimaiset pankkimaksut, korttimaksut, osamaksut ja mobiilimaksaminen.

Ajantasaiset hinnat ja provisiot löytyvät heidän sivuiltaan.

Esimerkiksi 100 x 100€ pankkimaksuja maksaa tällä hetkellä kuukausimaksun lisäksi 35€.

Visalla tai MasterCardilla 100 x 100€ maksutapahtumia kustantaa 235€.

10 000€ myynnillä nämä luvut eivät siis päätä huimaa, jos summia verrataan kivijalkamyymälän kuluihin.


Verkkokaupan perustaminen


Verkkokaupan perustaminen itse?

Tahdotko silti tehdä verkkokaupan itse?

Muista silloin ainakin seuraavat asiat:

Verkkokaupalta odotetaan aina luotettavuutta

Oletko huomannut selaimesi osoiterivin vieressä lukon kuvaa tai osoitteen edessä olevaa etuliitettä ”https://”?

Tämä on merkki suojatusta yhteydestä palvelimelle.

Jos suojaamaton verkkokauppa kysyy luottokorttitietoja, voi asiakkaan selain antaa varoituksen, jossa pyydetään olemaan antamatta salasanoja tai luottokorttinumeroita sivustolle.

Tämä varoitus ei ole erityisen hyväksi verkkokauppiaalle.

Ongelmaan ratkaisu on SSL-sertifikaatti, jonka saa edullisimmillaan ilmaiseksi.

Tämä muodostaa suojatun yhteyden asiakkaan ja verkkokaupan välille.

Lisäksi hakukoneet arvostavat suojattuja sivuja suojaamattomia korkeammalle hakutuloksissa.

Tämä ei ole siis suuri vaiva verrattuna siihen, että joka toinen asiakas kääntyy maksutilanteessa toisen verkkokaupan asiakkaaksi.

Mobiiliystävällisyys

Kun suurin osa verkon selaamisesta tapahtuu mobiililaitteilla, täytyy myös verkkokaupan skaalautua eri laitteille.

Mikäli myynnissä ei ole jotain niin yksilöllistä tuotetta, ettei sitä muilta verkkokauppiailta saada, asiakas mieluummin vaihtaa kilpailevan yrityksen sivuille, jotka toimivat hänen laitteellaan, kuin siirtyisi pöytäkoneen tai kannettavan ääreen.

Muista vielä hakukoneoptimointi

Verkkokaupassa tämä tarkoittaa usein esimerkiksi yksittäisten tuotteiden esittämistä hakukoneystävällisessä muodossa.

Onneksi suurin osa isoista alustoista tekee tämän helpoksi.

Verkkokaupan hakukoneoptimoinnin tarkoituksena on saada tuotteet löytymään mahdollisimman korkealta hakusivulta ilman maksullista markkinointia.

Lisäksi tuotteille voi lisätä tietoja siten, että esimerkiksi tuotteen hinta löytyy suoraan hakutuloksesta.

Ilman hakukoneoptimointia tai sen osaavaa alustaa, verkkokauppasi menettää helposti asiakkaita niille, joilla optimointi on kunnossa.


Tässä artikkelisarjassa tutustumme lisää verkkomainontaan

Sarja koostuu toistaiseksi kuudesta artikkelista.

Uusia aiheita lisätään säännöllisesti ja ne julkaistaan myös sosiaalisessa mediassa.

Muissa artikkeleissa tutustumme seuraaviin aiheisiin:

Kotisivut yritykselle, mutta miksi?

Miksi tarvitsisit kotisivut yritykselle? Lyhyesti siksi, jos ette tahdo menettää kullanarvoisia asiakkaitanne kilpailijoille. Tutustu aiheeseen lisää tästä.

Miten tehdä kotisivut?

Tässä artikkelissa siirrymme seuraavaan vaiheeseen, eli miten kotisivut voisi tehdä ja paljonko siihen tarvitsee varata rahaa budjetista.

Kotisivujen teettäminen, kuka tekee ja mitä?

Kotisivujen teettäminen ulkopuolisella voi säästää aikaa ja rahaa. Kun yhteistyötä tehdään, haluttu lopputulos saavutetaan nopeammin. Miten projekti etenee?

Kotisivujen hakukoneoptimointi

Kuinka saada hakukoneet pitämään sivuistasi? Mitä tarkoittaa hakukoneoptimointi ja miten sitä toteutetaan käytännössä? Tässä artikkelissa lisää aiheesta.

Kannattaako kotisivujen päivitys?

Kotisivujen päivitys voi tuntua turhalta, jos sivusto näyttää ulkoapäin hyvältä. Miksi sitten yrityksenne tulisi uudistaa nykyisiä kotisivuja?

Ota yhteyttä

Kysy lisää tai pyydä tarjous!

Yhteystiedot

Kotisivusuunnittelu
Arttu Löytöläinen
050-5914335
arttu@kotisivusuunnittelu.fi
https://www.kotisivusuunnittelu.fi
Y-Tunnus 2952162-7